loading...
قناری-جلفا
SINA بازدید : 35 چهارشنبه 29 خرداد 1392 نظرات (0)


برای تکثیر مرغ عشق نیازی به وسایل خیلی گران قیمت و زحمت زیاد نیست ، کافی است به آن دل بدهید و واقعا حوصله داشته باشید.

1- به ازای هرجفت مرغ عشقی که دارید یک خانه تخم بگیرید ، بهتر است خانه پلاستیکی باشد (در بازار هم خانه چوبی و هم پلاستیکی موجود است ، لانه پلاستیکی بهتر می باشد چون به راحتی قابل شست و شو بوده و مثل چوب نیست که موجودات ذره بینی لای درزها و سوراخهایش رشد کنند).

2- لانه را بعد از خرید با آب گرم و مایع ظرفشویی خوب بشویید و 2 ساعت در معرض نور آفتاب بگذارید تا کاملا خشک و ضد عفونی شود.

3- لانه را نه خیلی بالا و نه در کف قفس ، بلکه در وسط یکی از دیواره های قفس بگذارید جلوی در لانه طوری یک میله را به موازاتش قرار بدهید تا پرنده بتواند راحت به درون لانه برود.

4-  پرنده را با انواع میوه ها مثل سیب ، گلابی ، پوست هندونه و انواع سبزیها مثل شوید و هویج و جعفری تغذیه کنید و البته جوانه گندم هم که یک غذای بسیار ایده آل و مقوی محسوب می شود را فراموش نکنید . آب تازه را همواره در اختیار پرنده خود بگذارید (ویتامین و کلسیم را هفته ای دو بار به آب آنها اضافه کنید).

5- جای نه گرم و نه سرد و بدون جریان شدید هوا را برای قرار دادن قفس در نظر بگیرید.

مدت زمان لازم برای جفت شدن مرغ عشق نر و ماده

نمی شود زمان مشخصی را عنوان کرد ، این امر کاملا به خصوصیات مرغ عشق بستگی دارد بعضی ها شدیدا گوشه گیر هستند  (معمولا در مرغ عشقهای ماده بیشتر دیده می شود) و دیرتر عادت می کنند هرچه محیط برایشان مستعد تر باشد سریعتر جفت می شوند. سعی کنید محیطی ساکت برایشان فراهم کنید و وسایل بازی و ظرف آب برای حمام و سبزیجاتی مثل هویج ، شوید و جعفری برایشان بگذارید.اگر بسیار مشتاق داشتن یک جفت تخمگذار هستید توصیه می کنم جفتی که سابقه تخمگذاری داشته اند را خریداری کنید.

آشنایی باتولید مثل مرغ عشق

برای‌ موفقیت‌ در جوجه‌ گرفتن‌ باید به‌ موارد زیر توجه‌ شود:

1ـ فراهم‌ آوردن‌ شرایط مناسب‌ نگهداری‌ و تغذیه‌

2ـ قرار دادن‌ جعبه‌ آشیانه‌: یک‌ محرک‌ برای‌ تولید مثل‌ محسوب‌ می‌شود. برای‌ مرغ‌ عشق‌ جعبه‌ آشیانه‌ به‌ اندازه‌23‚17‚17 سانتیمتر و ورودی‌ به‌ قطر 4-5 سانتیمتر مناسب‌ است‌. وجود یک‌ میله‌ جلوی‌ سوراخ‌ ورودی‌ کمک‌ می‌کندپرنده‌ نر جفت‌ خود را هنگام‌ خوابیدن‌ روی‌ تخم‌ها بهتر تغذیه‌ کند. بهتر است‌ کف‌ جعبه‌ آشیانه‌ کشویی‌ باشد (مانندشکل‌) تا تمیز کردن‌ آن‌ به‌ سادگی‌ صورت‌ گیرد. ضمنا مرغ‌ عشق‌ تخم‌ را مستقیما روی‌ چوب‌ می‌گذارد و نیاز به‌ ماده‌دیگری‌ نیست‌.
3ـ استرس‌: استرس‌ را باید به‌ حداقل‌ رساند. صاحبان‌ وسواسی‌ یا فضول‌ که‌ بطور متناوب‌ داخل‌ جعبه‌ آشیانه‌ را نگاه‌می‌کنند و نیز ظاهر شدن‌ شکارچیان‌ مانند گربه‌ اطراف‌ قفس‌ از عوامل‌ مهم‌ استرس‌ محسوب‌ می‌شوند.

4ـ نقش‌ تحریک‌ سایر پرندگان‌: می‌توان‌ 2 جفت‌ مرغ‌ عشق‌ را در قفس‌های‌ مجزا ولی‌ در کنار یکدیگر قرار داد. صدای‌ هرجفت‌ می‌تواند جفت‌ مقابل‌ را به‌ نشان‌ دادن‌ رفتار تولید مثلی‌ تشویق‌ کند.

5ـ تأثیر نور: افزایش‌ تدریجی‌ مدت‌ زمان‌ وجود نور تحریک‌ مناسبی‌ است‌. فصل‌ جفت‌گیری‌ مرغ‌ عشق‌ معمولا بهار وتابستان‌ است‌ پس برای شبیه سازی آن در فصل زمستان میتوان چراغ های اتاق را تا پاسی از شب روشن نگه داشت

شروع تخم گذاری مرغ عشق در آغاز فصل بارندگی می‌باشد.این پرنده خود می‌تواند ماهها با آب کم زندگی کند اما علت اینکه تمایل شدیدی برای تخم گذاری در فصل بارندگی دارد این است که برای پرورش جوجه‌های خود نیاز به آب دارد.این پرنده لانه سازی نمی‌کند بلکه از سوراخهای موجود بر روی درختان اکالیپتوس استفاده می‌کند.و برای پر کرد کف لانه از پوسته خود درخت استفاده می‌کنند.حتی در صورتی که درختان زیادی در ناحیه موجود باشد تمام جفتهای یک گروه(گروهها معمولا ۱۰ تا ۵۰ تایی هستند) روی یک درخت تخم گذاری می‌کنند.

 

پرنده ماده ۴ تا ۶ تخم می‌گذارد و به مدت ۱۸ تا ۲۱ روز بروی آنها می‌خوابد و در این مدت مرغ نر در حوالی لانه می‌ماند و نقش نگهبان را بر عهده دارد و از دهانه لانه ماده را تغذیه می‌کند.مرغ نر تا بزرگ شدن جوجه‌ها حق ندارد به لانه وارد شود و ماده این اجازه را به وی نمی‌دهد.

 
 

قدرت هضم غذا در مرغ عشق بسیار سریع بوده و معمولا هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه فضله میگذارند.مرغ عشق ماده به علت به خطر نیفتادن سلامتی جوجه‌ها در لانه فضله نمی‌کند و برای این کار از لانه خارج می‌شود البته تعداد ترک لانه باید کم باشد تا خطری متوجه جوجه‌ها نشود.چون نمی‌شود هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ماده برای فضله گذاری از لانه خارج شود ٬ قبل از اولین تخم گذاری مرغ عشق ماده فواصل بین تعداد دفعات فضله گذاری خود را افزایش می‌دهد و در هر ۲ تا ۳ ساعت مبادرت به انجام این کار می‌کند اما به میزان بیشتری فضله می‌گذارد به این ترتیب به فضله گذاری در مدت طولانی عادت می‌کند.در هنگام تخم گذاری در برخی موارد ماده پرهایش می‌ریزد و احتمالا این کار برای ایجاد محیطی گرم برای تخمها و جوجه‌ها می‌باشد.

 

بعد از تولد جوجه‌ها ماده آنها را به وسیله خوراک نرم معده اش تغذیه می‌کند و بعد از چند روز بچه‌های بزرگتر از غذای نیمه هضم شده لوله مری و کوچکترها هنوز از طریق معده تغذیه می‌شوند.به منظور جدا سازی تغذیه کودکان ابتدا بچه‌های بزرگر از طریق لوله مری تغذیه می‌شوند و سپس جوجه‌های کوچکتر از طریق معده تغذیه می‌گردند.بعد از به دنیا آمدن جوجه ا ماده کمتر از قبل مبادرت به خروج از لانه می‌کند و تنها مواقع ضروری برای دفع فضله ٬ تغذیه یا تمیز کردن خود خارج می‌شود.

 

 

 

ماده همیشه از طریق نر تغذیه می‌شود که این تغذیه شامل دانه‌های هضم شده آماده نیز می‌شود چون اگر قرار باشد ماده غذا را هضم کند وقت بیشتری می‌برد و شرایط محیط برای تامین غذا نیز نا معلوم است پس باید در وقت صرفه جویی کرد و نوزادان را هر چه زودتر پرورش داد.

دو تا سه هفته مرغ عشق ماده از نوزادان در زیر بال و پر خود مراقبت می‌کند تا اینکه پرهای آنها در می‌آید.بعد از حدود چهار هفته مرغ عشقهای جوان می‌توانند از لانه بیرون بیایند و پرواز کنند.آنه قادر به داشتن زندگی مستقل هستند اما پدر تا یک یا دو هفته از آنها مراقبت کرده و گه گاه تغذیه شان می‌نماید.در حین این مدت مرغ عشق ماده نیز اگر شرایط برای تخم گذاری سری دوم مناسب باشد مقدمات را آماده می‌کند.در سه ماه اول مرغ عشق هنوز پرهای اولیه را دار هست و تفاوت چندانی از نظر ظاهر با مرغ عشقهای بالغ ندارد.تنها رنگشان مات تر از مرغ عشقهای بالغ است.رنگ پوست بینی روشن است و به سختی می‌توان آنها را تعین جنسیت کرد.مهمترین نشانهٔ مرغ عشقهای جوان رنگ چشمان آنهاست که فقط سیاهی آن معلوم است.بعد از ۳ ماه پرهای مرغ عشق می‌ریزد و از این موقع به بعد مرغ عشق کاملا مانند بقیه مرغ عشق‌های بالغ می‌شود و آماده تولید مثل می‌شود.

 


برای جفت گیری مرغ عشقها نمی توان زمان مشخصی را عنوان کرد چون بستگی به خصوصیات پرنده،آمادگی جسمانی پرنده و علاقه ی آن نسبت به جنس مخالف دارد.گاهی دو تا پرنده نر و ماده که با انتخاب آدمها کنار هم قرار می گیرند تا ابد فقط همدیگر راتحمل می کنند و هیچوقت جفت نمیشوندبنابراین اگر یک جفت مرغ عشق را بیشتر از نه ماه در کنار همدیگر قرار داده باشید و شاهد جفت گیری آنها با یکدیگر نباشید اقدام به تعویض جفتها نمایید. بهتر است مرغ عشقها به صورت دسته جمعی در محیطی بزرگ نگهداری شوند تا مرغ عشقها خود ،جفت مورد علاقه یشان را انتخاب نمایند.
مرغ عشق ها مثل پرندگان دیگر دوست دارند که در محیطی آرام و خلوت بدون سرکشیهای متعدد صاحبانشان روبرو باشند ویکی از شرایط اصلی برای جفت گیری پرندگان در اختیار قرار دادن محیطی آرام و مناسب برای زندگی کردن آنهاست در لانه ی مرغ عشق ها نیز نباید شی ای خاص مثل پنبه گذارده شود و از همان روزهای اول خرید پرنده به هیچ عنوان در زندگی عادی آن دخالت نکنید و محیط زندگیش را مرتبا عوض نکنید چون از تغییر وتحولات متعدد بیزارند. در موقع تخم گذاری پرنده نیز مکان قفس را تغییر ندهید و مرتب به پرنده سرکشی نکنید چون ممکن است با قهر پرنده ی پدرمادر وبزرگ نکردن جوجه هایشان روبرو شوید.
نکاتی که باید در جوجه کشی مورد توجه قرار گیرند:
1- نگاهداری مطلوب و صحیح این پرنده
2- اضطراب و استرس پرنده را به حداقل برسانید
3- استفاده از لانه مناسب برای پرنده
لانه این پرنده اغلب به صورت مکعب مستطیل میباشد و پرنده برای آماده سازی آن نیازی به اشیاء اضافی از قبیل پنبه و نخ نیاز ندارد و مستقیماً روی کف لانه تخم میگذارد.لانه ها به صورت چوبی و پلاستیکی در پرنده فروشی ها عرضه می شوند. در مکان ورودی لانه باید چوبی قرار داشته باشد تا پرنده برای ورود و خروج به لانه مشکلی نداشته باشد. کف لانه در مکان تخم گذاری کمی گودتر است.لانه را میتوانید پس از هر سری جوجه کشی تمیز کنید.
4– صداهای محرک: صدای جفت گیری دیگر مرغ عشق ها میتواند محرک خوبی برای یک جفت دیگر باشد. با نگهداری چند جفت از این پرنده در یک مکان به صورتی که بین قفسها حایلی وجود داشته باشد تا مانع از پرخاش و جنگ بین آنها شود میتوانید در تحریک آنها به جفت گیری موثر باشد.
5- سن:سعی کنید سن پرنده های نر و ماده برای جفتگیری مناسب باشد یا حداقل تفاوت زیادی نداشته باشد. بلوغ این پرنده را اغلب به صورت تجربی تشخیص میدهیم که میتوان از رنگ نوک و بینی و بدن پرنده این کار را انجام داد.
6- فصل:فصل جفتگیری این پرنده معمولا در بهار وتابستان توام با هوای مناسب و نوردهی بیشتر انجام می پذیرد.ودر صورت تمایل میتوانی در زمستان چراغ های اتاق را تا پاسی از شب روشن نگهدارید تا مدت زمان بیشتری برای جفت گیری فراهم آید

7- نوع و رنگ: پرندگان هم رنگ و هم نوع زودتر جفت میخورند و درضمن نژاد آنها هم تداخل پیدا نمیکند.
8-تقویت تغذیه ای پرنده قبل و بعد از فصل تولید مثل بسیار مهم است و این نکته را هرگز نباید فراموش کرد تا همواره پرنده هایی سالم و شاداب داشته باشیم
این پرنده در خارج از قفس مثل سایر پرندگان بیشتر در بهار جفت گیری میکنند و در درون قفس هر موقع که آماده باشند به راحتی جفت میشوند. آماده بودن پرنده برای جفت گیری شرایطی دارد:

پرنده نر:

- به بلوغ کامل رسیده باشد(بینی اش کاملا آبی باشد)
- آماده بودن پرنده که با مشاهده پرهای پس(مقعد)پرنده میتوان متوجه شد
- از لحاظ جسمی نقصی نداشته باشد
-از لحاظ روحی آماده باشد(زیاد آواز بخواند)
*آواز خواندن نر:آواز این پرنده خاص نیست وبیشتر صدای اطرافش را تقلید میکند *
پرنده ماده:
- بالغ باشد(بینی اش کاملا سفید باشد )
*بینی ماده باید کاملا سفید باشد ،اگر سفید متمایل به بنفش است (صورتی)هنوز بالغ نیست ولی اگر بینی اش قهوه ای است سن زیادی دارد وباید تا سفید شدن بینی اش صبر کرد
- آماده بودن پرنده که با مشاهده پرهای پس(مقعد)پرنده میتوان متوجه شد
- جثه اش ضعیف نباشد( معمولا پرندگان ماده با جثه بزرگ جوجه های قوی دارند)

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 183
  • بازدید کلی : 4,139